Bach en de Paukenwirbel
16 t/m 18 januari - Tilburg, Heerlen en Eindhoven
Bach met Masato Suzuki / Stravinsky / Haydn
-
Orkest 36 pers.
-
Pauze 1×
Masato Suzuki kreeg de muziek van Bach met de eetstokjes ingegoten. De Japanse dirigent en klavecinist werd geboren in den Haag, waar zijn vader Masaaki studeerde bij Bachkenner Ton Koopman. ‘Thuis aan de eettafel ging het altijd over Bach’, vertelde hij. Vader Masaaki werd bekend met zijn Bach Collegium Japan. Zoon Masato trad in vaders voetsporen. Hij dirigeert Bach over de hele wereld en hij leidde vorig jaar de beroemde uitvoering van de Matthäus–Passion in Naarden. In dit wervelende concert begint hij als klavecimbelspeler ín het orkest, dan soleert hij vóór het orkest in Bachs prachtige Eerste klavecimbelconcert waarna hij als dirigent op de bok klimt. De strijkers van Philzuid staan in de spotlight met een spetterende Stravinsky én als klap op de vuurpijl: Haydns geliefde Symfonie nr. 103 ‘Paukenwirbel’.
Programma
Orkestsuite nr. 3 |
Bach
|
---|---|
Concert voor klavecimbel en strijkorkest nr. 1 |
Bach
|
Concert in D 'Basel' |
Stravinsky
|
Symfonie nr. 103 'Paukenwirbel' | Haydn |
Waarom je Bach en de Paukenslag met Masato Suzuki niet mag missen!
Het Concert voor klavecimbel en strijkorkest nr. 1 van Bach is bijzonder vanwege zijn levendige en virtuoze klavecimbelpartij, die prominent aanwezig is naast het strijkorkest. Bach combineert hier op meesterlijke wijze de elegantie en expressiviteit van het klavecimbel met de rijke klankkleuren van het strijkorkest.
Oorspronkelijk was dit stuk niet bedoeld als een nieuw werk, maar eerder als een bewerking van eerder gecomponeerde vioolconcerten van Bach. Bach stond erom bekend dat hij vaak zijn eigen werken herwerkte voor verschillende instrumenten en ensembles, en dit concert is daar een voorbeeld van.
Voor de liefhebbers van pauken klanken is Symfonie nr. 103, ook bekend als de 'Paukenslag' niet te missen! De dramatische en opvallende opening, waarbij de pauken een prominente rol spelen, blaast je van je stoel. Het onverwachte en krachtige akkoord dat wordt gespeeld na een rustige inleiding heeft geleid tot de bijnaam 'Paukenslag' en maakt deze symfonie direct herkenbaar.
Het tweede deel van deze symfonie van Haydn, het langzame adagio, is een van de meest serene en introspectieve passages bevat die Haydn ooit heeft geschreven. Dit staat in schril contrast met de opgewekte en levendige sfeer van de rest van de symfonie.
Achtergrondinformatie
Tickets & Uitvoeringen
20:00
Tilburg
20:00
Heerlen
20:15
Eindhoven