Nieuwe logo Philzuid genomineerd voor European Design Award
algemeen • 2 mei 2024
Het nieuwe logo van Philzuid, het symfonieorkest van het Zuiden, is genomineerd voor een European Design Award in de categorie ‘company logo’. Het nieuwe logo van Philzuid is ontworpen door Luidspreker in Venlo. De winnaars worden op 1 juni bekend gemaakt tijdens de Award Ceremony van het European Design festival in Teatro Mercadante, Napels, Italië.
Vernieuwing positionering
In het najaar van 2022 kreeg de afdeling Marketing en Communicatie van (destijds nog) philharmonie zuidnederland de opdracht om de marketingcommunicatiestrategie en alle communicatie-uitingen tegen het licht te houden. Vico Kok, Manager Business Development en Marketing en Communicatie van Philzuid: ‘Twee zaken vielen op. Allereerst de naam ‘philharmonie zuidnederland’. Uiteraard kent het publiek het symfonieorkest van Zuid-Nederland, echter mensen struikelen over 'philharmonie zuidnederland'. Daarnaast vroegen we ons af of onze uitstraling nog wel van deze tijd is?’ Kok vervolgt: ‘Wie onze concerten en activiteiten meemaakt, geniet van muziek en ervaart emotievolle momenten. Momenten van blijdschap, verwondering, innerlijke rust, inspiratie, troost of vreugde én geluk. Dat woord ‘geluk’ als veelomvattend begrip inspireerde ons. Geluk ervaart ieder op een andere manier. Muziek heeft het vermogen ons te emotioneren en is een krachtig middel om positieve emoties te stimuleren. Ons symfonieorkest biedt geluksmomenten. En hoe mooi is het dat het eerste deel van onze oude naamgeving philharmonie klinkt als ‘Feel’. Dit leidt tot een eindeloze reeks van woorden die geluksmomenten beschrijven van de mensen die onze muziek beleven: Philgood, Philamazing, Philnice, Philwonderful, enzovoort. Al sinds de oprichting in 2013 is de afkorting Philzuid een begrip in Zuid-Nederland en daarbuiten.’ Op 22 september 2023, de start van het jubileumseizoen, hebben we de nieuwe naamgeving en campagne gelanceerd: Philzuid, hét symfonieorkest van het Zuiden.
Creatieve vertaalslag
Deze vernieuwde positionering heeft Luidspreker - creatieve studio uit Venlo vertaald naar een onderscheidende en creatieve vormtaal. Herkenbaar, steeds vernieuwend en verrassend. Toegankelijk voor iedereen, van jong tot oud. Door middel van herkenbare en krachtige animaties verbeeldt het logo muzikale emoties. Ook in stilstand ademt het logo krachtige symfonische muziek. Twan Beurskens en Tom van Enckevort van Luidspreker: ‘Door de gevoelens die horen bij geluksmomenten visueel te maken heeft Philzuid nu een heldere en herkenbare feel gekregen. We zijn er enorm trots op,’
Luidspreker was winnaar bij de European Design Awards in 2022 met de huisstijl voor Museum van Bommel van Dam en meervoudig Red Dot Design Award winnaar in 2019, 2022 en 2023.
De European Design Awards zijn een samenwerking tussen toonaangevende Europese designpublicaties, -sites en -blogs. De prijs is in 2007 in het leven geroepen om de kwaliteit van Europees communicatiedesign te tonen, te vieren en te bevorderen. Ook streeft de organisatie ernaar dat Europese ontwerpers elkaar ontmoeten, hun werk onderling vergelijken, elkaar inspireren en een netwerk opbouwen.