'Je hoeft echt niet alles van toonladders en composities te weten om van klassieke muziek te kunnen genieten'

Bart Versteeg

‘Super dat de Stichting Vrienden het accent meer gaat leggen op jongeren. Er zijn steeds grotere groepen jongeren die nog nooit klassieke muziek hebben gehoord. Op social media en in de openbare ruimte worden jongeren bedolven onder rap, hiphop, “opvullingsmuziek”, muzak en consumptiemuziek. Daar hoor je nooit eens toevallig klassieke muziek tussen. Dat maakt ook dat je niet weet, wat je niet weet. Klassieke muziek moet je niet aan jongeren opdringen. Maar de kans om er één keer mee kennis te maken, mag je ze niet ontnemen. En daarna moeten ze vooral hun eigen keuzes kunnen maken welke muziek ze mooi vinden.

Philzuid partner bart versteeg

Grotere rol sponsoring cultuur

Wanneer je hen die kans niet geeft, zal de hoeveelheid liefhebbers van (symfonische) klassieke muziek steeds kleiner worden. Het is ook onze eigen verantwoordelijkheid dat jongeren aanhaken. Zonder jonge aanwas verdor je. Wij vinden het belangrijk dat klassieke muziek iets wordt als de Mona Lisa of De Nachtwacht: kunst die breed erkend wordt en die een beeld geeft van een andere periode uit onze geschiedenis. Vanuit ons kantoor hebben we dan ook besloten dat we in onze sponsoractiviteiten vooral cultuur een grote rol willen geven. En dan vooral regionaal. Het mag toch niet zo zijn dat bij de volgende Haagse  bezuinigingsronde we alleen nog maar naar de Randstad kunnen?


Quote

'Wij vinden het belangrijk dat klassieke muziek iets wordt als de Mona Lisa of De Nachtwacht: kunst die breed erkend wordt'

Elitair

Ik vind het jammer dat klassieke muziek steeds meer als elitair wordt ervaren. Helaas is het dat wel  geworden. Je hoeft echt niet alles van toonladders en composities te weten om van klassieke muziek te kunnen genieten. Kijk bijvoorbeeld naar de uitvoeringen van de eerste opera’s. De theaters zaten vol met lachende mensen die uit volle borst meezongen of meedeinden. Daar was niets elitairs aan. Hopelijk haken er meer bedrijven aan om jongeren de kans te geven kennis te maken met klassieke muziek. Dat zij ook de helende en troostende, energie-gevende en stimulerende werking die klassieke muziek kan bieden op zijn minst één keer kunnen ervaren.’