'Muziek leidt me naar een andere en in meerdere opzichten luisterrijke wereld. Steeds weer'
Sophia Jonkman-Zwarts
Sophia Jonkman-Zwarts, schenker aan Het Philzuid Fonds: ’Mijn liefde voor klassieke muziek kwam in een stroomversnelling toen ik een jaar of dertig was.’ Dat was de dag waarop Sophia Jonkman-Zwarts in het Maastrichtse Staargebouw de Les biches-suite hoorde van Francis Poulenc. ’De vader van André Rieu – André Rieu senior – had Poulenc naar het Staargebouw gehaald. Ik was vanuit mijn toenmalige woonplaats Geleen vol verwachting naar Maastricht gekomen met mijn hoge hakken in een zakje. Die trok ik aan in de vestiaire. Na afloop van de suite was ik betoverd, ik kon niet meer bewegen.’
Combinatie van klanken
’Een favoriet muziekinstrument heb ik niet. Ik vind vooral de combinatie van klanken mooi. Het samenspel tussen een fagot en een hobo bijvoorbeeld. Ik ben een groot liefhebber van blaasmuziek. Middeleeuws of hedendaags, hout of koper. Dat maakt niet uit. Ik steun Philzuid via Maud Douwes. Zij is daar relatiemanager en een van mijn connecties uit het Geleense, zeg maar. Als ik doneer, heb ik meestal de aanschaf van een instrument in mijn achterhoofd. Neem een goede sopraansaxofoon. Die is niet verkrijgbaar voor minder dan € 3.000,-. Dat weet ik van mijn kleindochter, die dat instrument bespeelt.’
Quote
'Als ik doneer, heb ik meestal de aanschaf van een instrument in mijn achterhoofd'
Uitgebreide platencollectie
’De laatste jaren bezoek ik jammer genoeg geen concerten meer van philharmonie zuidnederland. Ik heb last van evenwichtsstoornissen. Gelukkig heb ik thuis een meer dan uitgebreide platencollectie. Ik geniet onder meer van de werken van César Franck en alle liederen van Franz Schubert. Net als het repertoire van Philzuid leidt die muziek me naar een andere en in meerdere opzichten luisterrijke wereld. Steeds weer.’