Drukbezochte opening Opus 9 van philharmonie zuidnederland

algemeen • 21 maart 2023

Lr Opus9 001

De officiële opening van Opus 9, zoals philharmonie zuidnederland haar nieuwe onderkomen in de Theresiakerk heeft omgedoopt, is vrijdag 17 maart druk bezocht. Niet alleen genodigden en relaties kwamen een kijkje nemen, ook veel buurtgenoten en ‘oud gebruikers’ van de kerk waren door het orkest uitgenodigd en maakten hier massaal gebruik van. Ruim 400 belangstellenden waren aanwezig bij de openingswoorden van intendant Stefan Rosu en burgemeester Annemarie Penn-te Strake, die muzikaal werden ingeleid door cellist Gabriel Arias Luna, begeleid door zijn zijn vrouw Maki Miyashita op piano. 

Bekijk hier een fotoverslag van de opening, gemaakt door Raoul Limpens en Jean-Pierre Geusens

Burgemeester Annemarie Penn-te Strake haalde de lange historie van professionele, klassieke muziek aan in Maastricht die reeds dateert vanaf 1883. Een historie die de gemeente wil blijven koesteren. Ze gaf aan verheugd te zijn dat het orkest nu zijn eigen locatie heeft om kantoor te houden, te repeteren en verdere activiteiten te ontwikkelen. “Bovendien is het een geweldige herbestemming van de kerk en biedt deze oplossing ook voor de gemeente en Theater aan het Vrijthof verdere mogelijkheden”, gaf ze aan. De burgemeester stipte ook de samenwerking met Eindhoven aan, waar het orkest ook een thuishaven heeft en blijft repeteren en kantoor houden. Tenslotte prees ze enorme ontwikkeling van het orkest, zoals dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden. 

9 jaar
Intendant Stefan Rosu sprak uit dat het orkest zeer dankbaar is voor de enorme steun, niet alleen in financiële zin, van de gemeente en de provincie om deze verbouwing en de intrek van het orkest in de kerk mogelijk te maken. “Al vanaf de oprichting van philharmonie zuidnederland, 9 jaar gelden, is er gezocht naar een eigen locatie voor het orkest. En dat heeft lang geduurd, maar het was ook niet makkelijk om een locatie te vinden die aan de vele en hoge eisen van een professioneel orkest voldoet. De gemeente heeft daar altijd een zeer constructieve rol in gespeeld en daar zijn we hen zeer erkentelijk voor”, aldus de intendant. 

Verbinding
Het orkest gaat kantoor houden en repeteren in de kerk en Stefan Rosu stipte aan dat het orkest ook activiteiten wil ontwikkelen voor de verbinding in de buurt. “De kerk ligt op een scheidslijn tussen twee verschillende wijken in de stad en met ‘ons product’ muziek, willen we hier een verbindende rol in spelen”, aldus de intendant. Wethouder Frans Bastiaens gaf aan: “Onze stad is vanaf vandaag een bijzonder cultuurpodium rijker en daar ben ik enorm blij mee! De verbouwde Theresiakerk is een fantastisch resultaat voor de musici van philharmonie zuidnederland én voor Maastricht. Deze kerk is voortaan het uithangbord van een geslaagde herbestemming mét oog voor de monumentale waarden en behoud van haar functie als gebedshuis.” 

Felicitaties Gouverneur Emile Roemer
Ook Gouverneur Emile Roemer bracht zijn felicitaties over aan het orkest voor deze geslaagde verbouwing en locatie: “Het is belangrijk dat de philharmonie zuidnederland, waar we samen zo trots op zijn, een goede plek heeft om te repeteren, zodat ze tot in de puntjes voorbereid voor de dag kunnen komen. Ik wens de musici, dirigenten en staf heel veel succes op deze historische locatie waar ze met de toewijding die bij deze plek past, prachtige muziek kunnen maken.”

Buurtbewoners
Vele buurtbewoners reageerden op de uitnodiging om tijdens de opening aanwezig te zijn en een kijkje te komen nemen. Niet alleen de directe buren waren present, maar ook mensen die iets verder weg wonen van de kerk waren benieuwd naar de verbouwing. Onder andere ook van Koor Catotsh die hier tot voorheen repeteerden en het gebouw na de verbouwing voor het eerst weer zagen. De algehele tendens was dat het orkest in Opus 9 een prachtig, sfeervol nieuw huis heeft gevonden met een warme inrichting waarin iedereen zich meteen omarmd en thuis voelt. 

 

Achtergrondinformatie over de Theresiakerk annex Opus 9

Podium en kantoren
Voor de repetities en voorstellingen is een groot podium gebouwd in de kerkverdieping waarop het orkest in een grote bezetting en zelfs met toevoeging van koren kan repeteren. Op de benedenverdieping is de muziekbibliotheek gevestigd en zijn er repetitieruimtes waar musici alleen of in kleine groepen kunnen repeteren. Voor dirigenten en solisten zijn er verblijfruimtes en kleedkamers beschikbaar. Ook bevinden zich hier de kantoren en vergaderruimtes voor de staf, waarbij rekening is gehouden met de mogelijkheid om hybride te werken. En er is een gezamenlijke kantine (MuziKantine) die voor nog meer verbinding zorgt tussen musici en staf. Het orkest zoekt nadrukkelijk de verbinding op met de buurt en heeft die mede gevonden in Athos, dat op repetitiedagen de lunch voor het personeel van het orkest zal verzorgen. 

Opus 9
Het orkest gaat een nieuwe naam voeren voor het onderkomen en heeft daarbij gekozen voor Opus 9. Een korte en krachtige naam met een mooie betekenis. Opus staat voor ‘werk’, verwijzend naar een muzikale compositie en een Opus wordt vaak gevolgd door een nummer. In dit geval is dat 9, omdat dat cijfer refereert aan het huisnummer (Theresiaplein 9). Daarnaast is 9 een ‘magisch’ getal voor componisten. Het 9e Symfonie-syndroom is een mythe binnen het componeren van klassieke muziek die berust op het gegeven dat na Ludwig van Beethoven vele componisten niet meer tot negen symfonieën kwamen of bang waren voor het passeren van deze grens. Het orkest omarmt dit getal, omdat het ook een nieuwe start symboliseert in Maastricht. Bovendien bestaat philharmonie zuidnederland dit seizoen 9 jaar en viert het volgend seizoen dus haar 10-jarig bestaan.