Astrid Pinckaers

Ricoh Document Center Zuid

Cadeautje voor Philzuid 

Astrid Pinckaers, directeur en oprichter van Ricoh Document Center Zuid, heeft een muzikaal hart. Ze was een aantal jaren voorzitter van harmonie Amicitia Vilt en is ze een warme sponsor van Philzuid. Wat begint als een gesprek eindigt met een verrassende traktatie.

Samen aan tafel in het bedrijfspand in Geleen. Maud Douwes, relatiemanager van het orkest en directeur Astrid Pinckaers - ooit nog finaliste bij Topvrouw Limburg Verkiezing. Ze kennen elkaar een kleine vier jaar en staan op goede voet. 

Eigenlijk werd de sponsoring van het orkest Ricoh in de schoot geworpen door een bedrijfsovername. Maud: ‘Meer bepaald via leverancier en muziekliefhebber Roy Senff, die de voorloper van Philzuid, het Limburgs Symfonie Orkest, al sponsorde.’ Hoewel Ricoh vele aanvragen uit diverse hoeken krijgt voor sponsoring, was Pinckaers hier blij mee. 

‘Ik volg dit orkest, dat op ‘champions league’ niveau speelt, al langer. Ik heb als kind piano gespeeld en hou van muziek.’ Bovendien houdt ze van carnaval en presenteert voor regionale zender L1 op carnavalsdinsdag de afsluiting van de vastelaovend. Uiteraard kent ze de Vastelaovendconcerten van het symfonieorkest. ‘Ik kan genieten van talent dat mensen met muziek in vervoering brengt.’

Ricoh013 foto Focuss 22

Maar wat is een goede sponsor eigenlijk? 

Geen lastige vraag voor Maud Douwes: ‘Een goede sponsor is iemand waarmee je een hele goede verbinding hebt. Die, om het zo te zeggen, lid wordt van de familie. De familie Philzuid. Het gaat niet alleen om de hoogte van het bedrag. Het gaat om de manier van samenwerken, we proberen elkaar verder te helpen. Het is meer dan alleen geld doneren of korting geven. Astrid denkt mee, ze heeft me bijvoorbeeld een prachtig evenement aangereikt waar ik mogelijk nieuwe bedrijven kan vinden die het orkest willen steunen. En in ruil krijgt zij concerttickets voor haar relaties of medewerkers. Het gaat om betrokkenheid en de verbinding. En wij hopen dat wij iets van onze bevlogenheid kunnen overdragen aan de relaties van Ricoh. Ik heb geen enkele sponsor met wie ik géén band heb en die alleen maar betaalt.’

Ricoh sponsort ook Jumping Maastricht. Maar eveneens een programma van het United World College waardoor meisjes uit kansarme zogenaamde Mena-landen een opleiding kunnen volgen in Maastricht. Het gaat dus niet alleen om relaties in de watten te leggen maar ook om bij te dragen aan het maatschappelijk belang. Maar waarom? In het bedrijfsleven zal niemand je op de vingers tikken als je uitlegt dat je graag geld wil verdienen. Astrid Pinckaers: ‘Wij willen bijdragen aan welvaart en welzijn van mensen. Het gaat om inclusiviteit. Philzuid levert die bijdrage via de muziek, dus sponsoren wij het orkest. En wij nemen relaties graag mee naar concerten om zo de band te verstevigen. We bieden ze leuke dingen aan, voegen wat plezier aan de samenwerking toe. En leren zo ook de mens achter de zakenpartner beter kennen. Zo krijg je een veel hechtere band en dat werkt beter dan dat je altijd alleen maar met elkaar in een zakelijke afspraak aan een vergadertafel zit. Natuurlijk, wij verkopen iets – print-, audiovisuele oplossingen en document management software-  en onze klanten hebben iedere dag nodig wat wij in de markt zetten. Waarom dan niet via ons?’

Ricoh kiest ervoor het budget te besteden aan meerdere doelen. Maatwerk heet dat. Maud Douwes: ‘Astrid neemt graag kaarten af voor de Vastelaovendsconcerten maar er zijn ook relaties die komen naar de klassieke concerten. Wij zorgen dan voor informatie, een kijkje achter de schermen of een meet & greet; ook dat is maatwerk. We hebben een programma genaamd Philinspired. We kunnen op verzoek iets vertellen of muzikaal verwoorden over inspiratie, leiderschap, verhoudingen, samenwerking of de maestro. We krijgen altijd goede reacties. De orkestleden vinden het leuk om te doen en de gasten hebben vaak geen idee van wat er allemaal speelt bij een orkest.’

 

Ricoh027 foto Focuss 22

Afgelopen seizoen is Philzuid in Maastricht verhuisd naar de Theresiakerk die door het orkest omgedoopt is tot Opus 9. Ricoh Document Center Zuid heeft er de printers geleverd en via een andere brand, AV Center Zuid, de schermen zodat op alle plekken interactief gewerkt kan worden. Maud Douwes: ‘Voor ons is het heel belangrijk om via Teams online te kunnen samenwerken met de mensen van Philzuid locatie Muziekgebouw Eindhoven.’ 

Ricoh verstevigt de relatie elk jaar door iets extra’s te doen. ‘Dit jaar bestaan jullie tien jaar’, zegt Astrid. ‘En ik weet dat jullie behoefte hebben aan een extra scherm voor in de kerk… nou lijkt het ons leuk om jullie dat scherm cadeau te doen.’

Maud Douwes is blij verrast. Ze straalt en hapt naar woorden. ‘Geweldig!’ 

‘Kijk, dat is nou de meerwaarde van een goede relatie. Natuurlijk kun je het terugbrengen tot geld maar er zit zoveel bij dat je niet in de cijfers terugziet.’ 

Astrid Pinckaers: ‘Sponsoring is niet exact te kwantificeren, maar ik ben ervan overtuigd dat het bijdraagt aan een hogere kwaliteit en bestendige klantrelaties.’