
Vitali Alekseenok
Dirigent
Biografie Vitali Alekseenok
Vitali Alekseenok fascineert met zijn doordringende muzikaliteit en goed afgeronde interpretaties, evenals zijn open en tegelijkertijd diepgaande persoonlijkheid als een van de meest opwindende talenten van de jonge generatie dirigenten.
Hij kwam in 2021 in de schijnwerpers van de internationale belangstelling te staan met de eerste plaats op het Arturo Toscanini dirigentenconcours in Parma, waar hij naast andere prijzen ook de publieksprijs en de prijs voor de beste uitvoering van een Verdi-opera in ontvangst mocht nemen.
Sinds november 2022 is Alekseenok kapelmeester bij Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf, Duitsland), waar hij de revivals van Turandot, Tosca, Hänsel und Gretel en Die Zauberflöte dirigeert, evenals de nieuwe productie van Sacre met werken van Igor Stravinsky en Richard Strauss.
Hij gaf ook zijn debuut in het Teatro alla Scala met de wereldpremière van de opera Il Piccolo Principe in 2022/23, naast concerten op het Beethoven Festival in Bonn, Rossini Festival in Pesaro, Ludwigsburg Festival en met Klangforum Wien. In december 2022 werd Alekseenok benoemd tot Principal Guest Conductor bij Teatro Massimo Bellini.
In voorgaande seizoenen dirigeerde hij orkesten als het MDR Radio Symfonie Orkest Leipzig, Orkest van het Teatro Comunale di Bologna, Düsseldorfer Symphoniker, Staatskapelle Weimar, Lucerne Festival Strings, Toscanini Orkest in Parma, Kyiv Symfonie Orkest.
Als operadirigent dirigeerde Vitali Alekseenok de eerste Oekraïense uitvoering van Wagners Tristan en Isolde bij de Nationale Opera van Oekraïne in de herfst van 2021. Als assistent en dirigent heeft hij ook gewerkt bij de Bayerische Staatsoper in München, Gran Teatre del Liceu in Barcelona, Graz Opera, Odessa National Opera House, Deutsches National Theater Weimar en Opera Varna. In 2018 dirigeerde hij een nieuwe productie van Mozarts opera Don Giovanni in de Oekraïense militaire regio Severodonetsk als onderdeel van het project Muziek en Dialoog.
Alekseenok is de oprichter en artistiek leider van het ensemble paradigme, dat 20e- en 21e-eeuwse werken uitvoert, evenals wereldpremières van op dit moment actieve componisten.
Na zijn studies in Sint-Petersburg (Prof. Alexander Aleksejev) en Weimar (Prof. Nicolas Pasquet, Ekhart Wycik, Gunter Kahlert) nam Alekseenok deel aan masterclasses bij onder andere Bernard Haitink, Fabio Luisi, Jorma Panula en Ricardo Muti. Hij heeft ook samengewerkt met Vladimir Jurowski, Oksana Lyniv, Lothar Zagrosek en Maurizio Barbaccini.
Vitali Alekseenok is actief op verschillende pedagogische gebieden, waaronder het dirigeren van talrijke jeugdorkesten in Duitsland, Italië, Polen en Oekraïne en het geven van lezingen aan de universiteiten van München, Berlijn en Frankfurt am Main.
Hij is de auteur van het boek De witte dagen van Minsk (S. Fischer Frankfurt, 2021) en schreef artikelen en essays voor onder andere Tagesspiegel, Neue Rundschau Frankfurt en Religion & Gesellschaft Zürich.
In juni 2021 werd Alekseenok benoemd tot de nieuwe artistiek directeur van het Kharkiv Music Festival in Oekraïne, dat tijdens de oorlog in Kharkiv talrijke concerten heeft gehouden in schuilkelders, metro's en ziekenhuizen.