Thomas Oliemans

Thomas Oliemans

Solist

Biografie Thomas Oliemans

De Nederlandse bariton Thomas Oliemans heeft zich de afgelopen jaren gevestigd op toonaangevende internationale operapodia, concertzalen en festivals als een zanger met uitzonderlijke muzikaliteit, intelligentie en een indrukwekkende podiumprésence. Zijn debuut bij de Metropolitan Opera in New York afgelopen seizoen als Papageno werd door critici lovend ontvangen: ‘een unieke Papageno’ (New York Times) en ‘de ster van de voorstelling’ (New York Classical Review).

Thomas Oliemans trad op in prestigieuze operahuizen zoals de Metropolitan Opera New York, Royal Opera House Covent Garden, Staatsoper Berlin, Staatsoper Hamburg, De Nationale Opera Amsterdam, het Festival d’Aix-en-Provence, English National Opera, Teatre del Liceu in Barcelona, Teatro Real Madrid, Göteborg Opera, de Salzburger Festspiele, Théâtre du Capitole Toulouse, Teatro dell’Opera di Roma, Opéra National du Rhin en het Grand Théâtre de Genève. Zijn repertoire beslaat werken van Mozart tot de 21e eeuw, waaronder rollen als Papageno (Die Zauberflöte), Figaro, Il Conte di Almaviva (Le nozze di Figaro), Guglielmo, Don Alfonso (Così fan tutte), Mr. Redburn (Billy Budd), Schaunard, Marcello (La Bohème), Faninal (Der Rosenkavalier), Peter Besenbinder (Hänsel und Gretel), Valmont (Quartet van Francesconi), Le Témoin (L’Apokalypse Arabe van Odeh-Tamimi), Pluto (Eurydice – Die Liebenden blind van Trojahn), Bill (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny), Hamlet (Hamlet), Gonsalvo Fieschi (Die Gezeichneten), Lescaut (Manon Lescaut), Eisenstein (Die Fledermaus), Harlekin (Ariadne auf Naxos), Gunther (Die Götterdämmerung), Donner (Das Rheingold) en Kothner (Die Meistersinger von Nürnberg).

Hij werkte samen met dirigenten en ensembles als Daniel Barenboim, Ivor Bolton, Esa-Pekka Salonen, Yannick Nézet-Séguin, Nathalie Stutzmann, Raphaël Pichon, Marc Albrecht, Hartmut Haenchen, Antonello Manacorda, Peter Dijkstra, Markus Stenz, Jaap van Zweden, James Gaffigan, Simone Young, Karina Canellakis en Vasily Petrenko. Daarnaast trad hij op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Philharmonia Orchestra, het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, het BBC Symphony Orchestra, het Yomiuri Symphony Orchestra, het Scottish Chamber Orchestra, Ensemble Pygmalion en Amsterdam Sinfonietta.

Zijn uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere de passies van Bach, Sjostakovitsj’ Michelangelo-suite en Symfonie nr. 14, Mahlers Das Lied von der Erde en al zijn orkestliedcycli, evenals Symfonie nr. 8, Mendelssohns Elias, Richard Danielpours Elegies, Beethovens Symfonie nr. 9, Zemlinsky’s Lyrische Sinfonie, Larchers Alle Tage en Frank Martins Jedermann-Monologe. Recentelijk voerde hij Matthias Pintscher’s Shirim uit met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van de componist, en Hawar Tawfiqs Requiem des Fleurs et des Nuages met de Philharmonie Zuidnederland.

Als veelgevraagd liedzanger gaf hij recitals in Oxford, Cambridge, Wenen, Zürich, Stuttgart, Bazel, Antwerpen, Londen (Wigmore Hall), New York, Toronto, Tokio en Parijs, samen met pianisten als Malcolm Martineau, Roger Vignoles, Graham Johnson en Paolo Giacometti. Zijn repertoire omvat de grote liedcycli van Schubert, Schumann, Brahms, Wolf en Mahler, Franse liederen van Caplet tot Fauré, Debussy, Poulenc en Ravel, evenals talrijke werken uit de 21e eeuw.

Thomas Oliemans is een regelmatige gast in het Concertgebouw Amsterdam en was daar afgelopen seizoen artist in residence. Zowel door critici als het publiek worden zijn solo-uitvoeringen van Schuberts Winterreise, waarbij hij zichzelf op piano begeleidt, hooggeprezen. Ter voorbereiding op deze recitals maakte hij een 25-delige podcast in opdracht van het Concertgebouw. Samen met de Nederlandse journalist en presentator Gijs Groenteman bespreekt hij daarin de muzikale, literaire en emotionele aspecten van de cyclus.

Hij was curator van het Delft Chamber Music Festival 2019 en jurylid bij het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch, waar hij ook optrad in recital met Graham Johnson en een masterclass gaf. Hij werd eveneens uitgenodigd om masterclasses te geven bij de Operastudio van De Nationale Opera in Amsterdam en recentelijk bij de Academia Reina Sofia in Madrid.

Zijn opnames omvatten het album Formidable!, gewijd aan het Franse chanson met Amsterdam Sinfonietta, Dichterliebe en de liedcycli opus 89 en 90 van Schumann, Elias van Mendelssohn met Akamus Berlin en het RIAS Kammerchor onder leiding van Hans-Christoph Rademann, werken van Frank Martin voor bariton met het Stavanger Symphony Orchestra, Brahms’ Requiem met zowel het Residentie Orkest en Jan Willem de Vriend als met het Vlaams Radiokoor en Bart van Reyn, Schuberts drie grote liedcycli, meerdere albums met liederen van Poulenc en Fauré samen met Malcolm Martineau, de rol van Christus in Bachs Johannes-Passion met het Orkest van de Achttiende Eeuw onder Frans Brüggen, en Sjostakovitsj’ Symfonie nr. 14 met het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Gordan Nikolic. In augustus 2023 verscheen een nieuwe cd met Brahms’ Die schöne Magelone, samen met Malcolm Martineau, uitgebracht door Linn Records.