Richard Egarr
Dirigent
Biografie Richard Egarr
Richard Egarr brengt een vrolijk gevoel van avontuur en een scherp, onderzoekend brein naar al zijn muzikale activiteiten - of het nu gaat om dirigeren, leiding geven vanaf het toetsenbord, recitals geven, kamermuziek spelen, en inderdaad praten over muziek bij elke gelegenheid.
Egarr trad in augustus 2020 toe tot het Philharmonia Baroque Orchestra and Chorale als muzikaal directeur, nadat hij 15 jaar lang muzikaal directeur was geweest van de Academy of Ancient Music. Hij is ook principaal gastdirigent van het Residentie Orkest en artistiek partner van de St. Paul Chamber en was associate artist bij de Scottish Chamber van 2011 tot 2017.
Egarr beweegt zich tussen de werelden van historisch geïnformeerde en moderne symfonische uitvoeringen en heeft vele toonaangevende symfonieorkesten gedirigeerd, met name de London Symphony, het Koninklijk Concertgebouworkest en het Philadelphia Orchestra. In het seizoen 23/24 omvat zijn gastdirigent onder andere Haydn's Schepping met het Gothenburg Symphony Orchestra, Schumann 2 met het City of Birmingham Symphony Orchestra, Bach's Hohe Messe met de Scottish Chamber Orchestra, evenals Handel's Messias en een cd met Frans repertoire met het Orquesta Sinfonica Castilla y Leon. Hij dirigeert een repertoire dat varieert van Gabrieli tot Schubert 9 tot Tippett en Ives met de St. Paul Chamber, en Bach's Matthäus-Passion en Beethoven 9 met het Residentie Orkest. Met het Philharmonia Baroque zijn plannen onder meer Schumann's Requiem en werken van Errollyn Wallen en Tarik O'Regan naast het kernrepertoire uit de barok.
Als de helft van Duo Pleyel speelt Egarr regelmatig vierhandig repertoire met zijn vrouw Alexandra Nepomnyashchaya; ze hebben 3 bejubelde albums uitgebracht op Linn - Mozart/JC Bach, Dussek en Schubert - met een Beethoven-disc die in 2023 zal worden uitgebracht. Egarr geeft regelmatig solo-klavecimbelrecitals in de Wigmore Hall en Carnegie Hall; zijn uitgebreide discografie op Harmonia Mundi omvat solowerken voor toetsen van Bach, Handel, Mozart en Couperin, en recentelijk opnames voor Linn Records van Byrd en Sweelinck.
Egarr's lange lijst van opnames met de Academy of Ancient Music omvat verschillende bekroonde Handel-opnames (Gramophone Award 2007, MIDEM en Edison awards 2009) en beide passies van J.S. Bach. Zijn wereldpremière-opname op AAM Records van Dussek's Messe Solemnelle won de Gramophone Best Choral Recording 2021. In het begin van zijn tijd bij de AAM richtte Egarr het Koor van de Academy of Ancient Music op; opera's en met name de oratoria van Handel vormen de kern van zijn repertoire. Hij maakte zijn debuut bij Glyndebourne in 2007 en dirigeerde met de AAM cycli van Monteverdi en Purcell in het Barbican en Mozartopera's in het Barbican en het Grange Festival.
Egarr werd opgeleid als koorknaap aan York Minster, aan de Chetham's School of Music in Manchester, en als orgelgeleerde aan Clare College Cambridge. Zijn studies bij Gustav en Marie Leonhardt inspireerden hem verder in het veld van historische uitvoeringspraktijk. Hij gaf vele jaren les aan het Conservatorium van Amsterdam en was meer dan 10 jaar gastprofessor aan de Juilliard School.