- agenda
- abonnementen
-
orkest
- educatie
-
steun ons
steun ons
-
over ons
Pablo González
Dirigent
Biografie
Pablo González, geprezen als een van de meest gepassioneerde dirigenten van zijn generatie, was van 2019 tot 2023 chef-dirigent van het Symfonieorkest van de Spaanse Radio en Televisie (RTVE) en artistiek adviseur van het orkest en het koor, en trad regelmatig op in het Teatro Monumental in Madrid. Daarvoor was Pablo muziekdirecteur van het Orquestra Simfònica de Barcelona I Nacional de Catalunya (2010-2015).
Tijdens zijn ambtstermijn bij het OBC dirigeerde Pablo een breed repertoire, waaronder volledige cycli van Mahler en Schumann; leidde hij een tournee door Midden-Europa, met onder meer een zeer succesvol optreden in het Weense Konzerthaus; nam hij drie delen met orkestwerken van Enrique Granados en Bizets Carmen- en L’Arlesienne-suites (Naxos) op en bracht deze uit; en zette hij zich in voor vele nieuwe stukken van Catalaanse en Spaanse componisten. Tijdens zijn verblijf in Barcelona was Pablo’s betrokkenheid bij opera en koormuziek eveneens opmerkelijk; hij versterkte de band met het Teatre Liceu in Barcelona met titels als Strauss’ Daphne, Wagners Rienzi, Mozarts Die Zauberflöte en Puccini’s Il tabarro, evenals alle orkestrale liederen van Mahler. Pablo bracht het orkest ook terug naar de straten van Barcelona, waar het opnieuw optrad tijdens de populaire “Festes de la Mercé”, en hij leidde “Et toca a tu”: een baanbrekend sociaal en samenwerkingsproject dat de musici van het OBC samenbracht met kinderen uit buurten die het risico lopen op sociale uitsluiting.
Het Russische en Duitse symfonische repertoire van de 19e eeuw neemt de belangrijkste plaats in binnen Pablo’s kernrepertoire. Hij heeft alom lof ontvangen van publiek en critici voor zijn interpretaties van muziek van Mahler, Strauss, Tsjaikovski, Sjostakovitsj, Prokofjev, Moessorgski, Rimski-Korsakov, Stravinski, Schumann en Brahms. Pablo heeft ook gepassioneerde interpretaties gegeven van symfonische werken van Nielsen, Dvořák en Berlioz.
Pablo heeft een bloeiende carrière als gastdirigent en heeft een aantal hechte relaties opgebouwd, onder meer met het Helsinki Philharmonic, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, de Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern, het Dresden Philharmonic, The Hallé in Manchester, het Warsaw Philharmonic en het Orchestra della Svizzera Italiana. De meest opvallende recente debuutmomenten waren in Scandinavië met de symfonieorkesten van Lahti en Stavanger; in het Verenigd Koninkrijk met het Royal Philharmonic Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra; in Nederland met het Residentie Orkest in Den Haag; en in Zwitserland met onder andere het Sinfonieorchester Basel.
Toekomstige hoogtepunten zijn onder meer terugkeer naar het Concertgebouw in Amsterdam en het Zuiderstrandtheater in Den Haag met het Residentie Orkest; debuut in Londen in de Cadogan Hall in een hernieuwde samenwerking met het Royal Philharmonic Orchestra; debuut in de Philharmonie de Paris met het Orchestre National d’Ile de France; debuut in Hamburg met het Hamburg Symphony Orchestra; debuut met het Orchestre Philharmonique de Strasbourg; en hernieuwde samenwerking met het Orchester Musikkollegium Winterthur.
De afgelopen seizoenen stonden ook in het teken van een sterke Duitse aanwezigheid, met debuten en terugkeerbezoeken bij enkele van de meest vooraanstaande symfonieorkesten van Duitsland, waardoor Pablo op belangrijke podia stond, zoals het Konzerthaus in Berlijn met het Konzerthausorchester Berlin; de Philharmonie in Keulen met het Gürzenich-Orchester Köln; de Großer Sendesaal des Hessischen Rundfunk met het Frankfurt Radio Symphony; en het Kulturpalast met het Dresden Philharmonic. Over zijn debuut met het Dresden Philharmonic schreef de Sächsische Zeitung: “zowel het orkest als de dirigent transformeren de balletsuites van Manuel de Falla tot een schitterende en rijk contrasterende liefdesverklaring aan geluk, vrolijkheid en onverschrokkenheid”. Over zijn terugkeer bij het Gürzenich-Orchester Köln merkte de Kölner Stadtanzeiger op: “Pablo González bracht Schumanns filigrane partituur met evenveel precisie als expressie ten gehore”, en Opernfreund merkte op dat “Pablo González’ vurige dirigeren effectief en nauwkeurig was en erin slaagde een breed scala aan emoties over te brengen, waardoor het publiek betoverd werd”.
In zijn geboorteland Spanje is Pablo zeer gewild en werkt hij vruchtbaar samen met de meest prestigieuze orkesten van het land, waaronder het Orquesta Nacional de España, het Orquesta Sinfónica de Galicia, het Bilbao Symphony Orchestra, het Orquesta Sinfónica de Asturias, Castilla y León en het City of Granada Symphony Orchestra. Pablo’s langdurige relatie met de Real Filharmonia de Galicia culmineerde vorig jaar in een tournee naar Oostenrijk, met optredens in het Grosses Festspielhaus in Salzburg en het Festspielhaus in Bregenz.
Pablo werkt regelmatig samen met vele vooraanstaande solisten, waaronder Maxim Vengerov, Nikolai Lugansky, Javier Perianes, Khatia Buniatishvili, Beatrice Rana, Renaud Capuçon, Gautier Capuçon, Sol Gabetta, Anne-Sophie Mutter, Isabelle Faust, Frank Peter Zimmermann, Arcadi Volodos, Viktoria Mullova, Johannes Moser, Truls Mork en Viviane Hagner.
Even gepassioneerd over opera, zijn recente operahoogtepunten onder meer succesvolle Glyndebourne-tournees van Don Giovanni en L'elisir d'amore, Carmen in San Sebastián, en Tosca, Don Giovanni en Madama Butterfly bij de Ópera de Oviedo.
Pablo, geboren in Oviedo, studeerde aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en trok voor het eerst internationale aandacht met zijn overwinningen op de Donatella Flick en de Cadaqués International Conducting Competition. Eerder was Pablo Principal Guest Conductor van het Orkest van de Stad Granada en assistent-dirigent van het London Symphony Orchestra.