Monika Buczkowska 2

Monika Buczkowska

Solist

Biografie Monika Buczkowska

Monika Buczkowska (geboren op 5 november 1992) is een Poolse operazangeres, gevestigd in Duitsland bij de Oper Frankfurt. Haar repertoire, dat zich uitstrekt van barokopera tot hedendaagse muziek, omvat vooral Mozart-rollen zoals Susanna en Pamina. Geboren in Środa Wielkopolska, studeerde Buczkowska aan de Muziekacademie in Poznań bij Barbara Mądra-Bednarek en studeerde af in 2016.

Ze won de eerste prijs op het Poolse Vocal Festival Maria Stankowa in Olsztyn en de Marta Eggerth & Jan Kiepura Prijs van de Moniuszko Vocal Competition. Ze was lid van de Opera Academy van het Teatr Wielki in Warschau, waar ze werd gecoacht door Eytan Pessen, Matthias Rexroth en Izabela Kłosińska.

Monika Buczkowska maakte haar debuut in Duitsland bij de Oper Frankfurt in 2019, als Lydie in Fauré's Pénélope, en sloot zich het volgende seizoen aan bij het ensemble. Ze trad daar op als sopraansolo in een geënsceneerde uitvoering van Pergolesi's Stabat Mater. Ze verscheen op het Tiroler Festival in Erl, Oostenrijk, als Freia in Wagners Das Rheingold en als Madeleine in Adams Le postillon de Lonjumeau. Haar Mozart-rollen omvatten zowel Zerlina als Donna Anna in Don Giovanni, en zowel Papagena als Pamina in Die Zauberflöte, Papagena in een productie geregisseerd door Barrie Kosky. Monika Buczkowska verscheen eerst als Donna Anna op een muziekfestival in Nieborów en trad op als Eurydike in Offenbachs Orpheus in de onderwereld bij de Baltic State Opera in Gdańsk. Ze nam deel aan een nieuwe productie van Prokofievs The Fiery Angel in het Teatr Wielki in Warschau in samenwerking met het Aix-en-Provence Festival, onder leiding van Kazushi Ōno. Ze trad op als sopraansolo in Penderecki's Credo in Nagoya.

Op 10 maart 2022 was Monika Buczkowska de sopraansoliste in de finale van Beethovens Negende Symfonie tijdens een liefdadigheidsconcert in de Alte Oper van Frankfurt voor Oekraïense artiesten, met het hr-Sinfonieorchester onder leiding van Juraj Valčuha.

Concerten