Marco alibrando2

Marco Alibrando

Dirigent

Biografie Marco Alibrando

Marco Alibrando is met ingang van het seizoen 2025/26 benoemd tot eerste dirigent van het Deutsches Nationaltheater und Staatskapelle Weimar en is tevens muziekdirecteur van VoceAllOpera.

Hij werd geboren in Messina in 1987 en maakte zijn dirigeerdebuut op 24-jarige leeftijd in Florence, Italië. Sindsdien heeft hij een indrukwekkende carrière opgebouwd, met optredens op prestigieuze festivals zoals Rossini in Wildbad, waar hij Adina dirigeerde, het Rossini Opera Festival in Pesaro met Duetti Amorosi, en het Spoleto Festival met Delitto e Dovere. In 2024 debuteerde hij in het Teatro Colón in Buenos Aires onder leiding van het Orquesta Filarmónica de Buenos Aires en bij De Nederlandse Opera in Amsterdam, waar hij Rigoletto dirigeerde in een productie van Damiano Michieletto.

Zijn recente en komende opera-engagementen omvatten een debuut in het Teatro alla Scala di Milano, waar hij de solisten en het orkest van de Accademia del Teatro alla Scala dirigeert, een nieuwe productie van Die lustige Witwe die het Macerata Opera Festival 2025 zal openen, The Bear van W. Walton in het Teatro Regionale. Walton in het Teatro Regio di Torino, Turandot in Wiesbaden, en Werther, Hänsel und Gretel, Der Mordfall, Il barbiere di Siviglia en La traviata in het Deutsches Nationaltheater und Staatskapelle Weimar. Hij dirigeerde ook Lucia di Lammermoor aan de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf in een productie geregisseerd door Christof Loy, Aida in Novara en Opera Time Machine in Rijeka. Sinds 2022 is hij vaste gastdirigent bij de Deutsche Oper am Rhein, waar hij producties leidde van La Cenerentola, Il barbiere di Siviglia, La fille du régiment, Lucia di Lammermoor, L'elisir d'amore en Adriana Lecouvreur. Andere recente optredens zijn Evgenij Onegin voor de Nederlandse Reisopera, Le nozze di Figaro en Rigoletto op het Stresa Festival, Gli arabi nelle Gallie bij Rossini in Wildbad en het Royal Opera Festival in Krakau, Il barbiere di Siviglia met het Orchestra Filarmonica di Benevento in samenwerking met zangers van de Rosa Feola en Sergio Vitale masterclass, en producties van La bohème, L'occasione fa il ladro, en Il Tabarro in Novara, Milaan (VoceAllOpera), en Sassari.

In het symfonische repertoire, zijn recente en komende engagementen met toonaangevende orkesten, waaronder het Orquesta Filarmónica de Buenos Aires in het Teatro Colón, het Orchestra della Fondazione Arena di Verona, het Orchestra del Teatro Massimo Bellini di Catania, het Noord Nederlands Orkest in Nederland, de Filarmonica Arturo Toscanini di Parma, het Orchestra di Padova e del Veneto, het Orchestra Filarmonica di Torino (Nieuwjaarsconcert op Sky Classica HD), en het Orchestra del Teatro Olimpico di Vicenza. Hij dirigeerde ook concerten met de OTM (Fondazione Accademia Perosi) met solisten Giuseppe Gibboni en Carlotta Dalia, en optredens met de Filarmonica Settenovecento, het Orchestra Sinfonica del Molise, het Orchestra Bruni di Cuneo en A.Y.S.O. in Bari op uitnodiging van Emanuele Urso, eerste hoorn van La Scala in Milaan. Sinds 2011 heeft hij gewerkt met gerenommeerde orkesten als het Orchestra Sinfonica Giuseppe Verdi di Milano, het Orchestra del Teatro Regio di Torino als onderdeel van Obiettivo Orchestra, op uitnodiging van Gianandrea Noseda, het Orchestra F. Cilea di Reggio Calabria, het Orchestra del Teatro Vittorio Emanuele di Messina en het Orchestra Sinfonica di Sanremo. Hij werkte samen met gerenommeerde solisten als Narek Hakhnazaryan, Giuseppe Andaloro, Roberto Cominati, Calogero Palermo, Danilo Rossi, Clarissa Bevilacqua, Giuseppe Ettorre, Luca Buratto en Gilda Buttà.

Onder zijn meest opmerkelijke opera- en balletoptredens, dirigeerde hij Bluebeard's Castle van Bartók met het Orchestra Sinfonica Giuseppe Verdi di Milano, La bohème en Beethovens Pastorale Symfonie, gechoreografeerd door Micha van Hoecke, in het Teatro Vittorio Emanuele di Messina, Delitto e Dovere van Alberto Colla op het Spoleto Festival en Teatro Coccia di Novara (uitgezonden op Sky Classica HD), Norma in Castelfiorentino, Suor Angelica en Billy Budd van Ghedini in de Verdi-hal van het Conservatorium van Milaan, Rossini il buongustaio in het Nationaal Theater voor Opera en Ballet in Tirana, L'italiana in Algeri en La Cenerentola met VoceAllOpera, Madama Butterfly en Il Tabarro voor de opening van het operaseizoen in het Teatro Verdi di Sassari, evenals Carmina Burana op het eiland Elba.

Marco Alibrando studeerde directie bij Gianandrea Noseda, Gianluigi Gelmetti aan de Accademia Chigiana di Siena, Vittorio Parisi, Lutz Köhler aan de Universität der Künste in Berlijn, Antonino Fogliani, Donato Renzetti, Romolo Gessi en Giuseppe Lanzetta. Hij studeerde af met hoogste onderscheiding in Dirigeren aan het “G. Verdi” Conservatorium van Milaan, waar hij ook diploma's behaalde in Compositie, studeren bij Danilo Lorenzini en Gianni Possio, en in Piano bij Antonella Salpietro in Messina.

Gedurende zijn hele carrière heeft hij gewerkt als assistent van Iván Fischer en het Budapest Festival Orchestra, Giuliano Carella, Domingo Hindoyan, Antonino Fogliani en Robin Ticciati.