Liya Petrova
Solist
De in Bulgarije geboren violiste Liya Petrova won de eerste prijs in de International Carl Nielsen Violin Competition in 2016 in Denemarken. Ze wordt geprezen om haar 'Effortless virtuosity' (The Strad), 'Exceptional tonal variety' (Gramophone) en 'Gorgeous sound - ripe and silvery: Frasering met majestueuze breedte' (The Times ).
In 2016 won Liya Petrova de Internationale Carl Nielsen Vioolwedstrijd in Denemarken. Ze wordt geprezen om haar ‘moeiteloze virtuositeit’ (The Strad), ‘uitzonderlijke tonale variatie’ (Gramophone) en ‘prachtige klank - rijp en zilverachtig; frasering met majestueuze breedte’ (The Times).
Liya Petrova staat bekend om de stralende zuiverheid van haar toon, een natuurlijke virtuositeit die elegantie combineert met intensiteit, en de lyriek van haar frasering. Ze heeft internationale erkenning gekregen voor haar stralende muzikaliteit en onderscheidende artistieke stem. Haar spel wordt geprezen om zijn ‘uitzonderlijke klankvariatie’ (Gramophone), ‘prachtige, zilveren klank’ (The Sunday Times), ‘verbluffend goede, intens lyrische interpretaties’ (Classical Music Magazine) en ‘zeer gevoelige, bevredigende en zeer individueel vormgegeven interpretaties; ze behoren tot de meest overtuigende’ (Fono Forum).
Dit seizoen treedt ze op tijdens de BBC Proms en in Wigmore Hall, debuteert ze bij het Royal Philharmonic Orchestra, BBC NOW, Tokyo Philharmonic Orchestra en China National Symphony Orchestra, en keert ze terug bij het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Berner Symphonieorchester, Orchestre national Bordeaux-Aquitaine en het Hongaars Nationaal Orkest.
Liya Petrova kwam voor het eerst internationaal in de schijnwerpers te staan in 2016, toen ze de eerste prijs won op het Carl Nielsen Concours in Denemarken, voorgezeten door Nikolaj Szeps-Znaider. Sindsdien trad ze op als soliste bij vooraanstaande orkesten, waaronder het Orchestre de Paris, het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Nederlands Radio Filharmonisch Orkest, het Symfonieorkest Vlaanderen, het Orchestre Philharmonique du Luxembourg, het Antwerp Symphony Orchestra, het Bournemouth Symphony Orchestra, het Orchestre National de Lyon, het Orchestre National de Lille, Sinfonia Varsovia enz. Ze heeft samengewerkt met gerenommeerde dirigenten als Elim Chan, Stanislav Kochanovsky, Tan Dun, Duncan Ward, Martyn Brabbins, Kristiina Poska, Riccardo Minasi, Kirill Karabits, Philippe Herreweghe, Krzysztof Penderecki, Nikolaj Szeps-Znaider, Alexander Liebreich, Xian Zhang, Martijn Dendievel en Michel Tabachnik.
Liya Petrova speelt een breed repertoire dat varieert van barok tot hedendaagse werken. Naast de gangbare vioolconcerten maakt ze zich ook sterk in voor minder bekend repertoire, waaronder concerten van Pipkov, Godard, Walton en Nielsen. Liya heeft een diepe affiniteit met hedendaagse componisten zoals Dobrinka Tabakova, Tan Dun en Philippe Hersant, die zijn vioolconcert Cansos aan haar opdroeg.
Ze speelt graag en regelmatig kamermuziek met pianisten Alexandre Kantorow, Beatrice Rana en Pavel Kolesnikov, en met cellisten Victor Julien-Laferrière en Aurélien Pascal. Ze heeft ook samengewerkt met artiesten als Martha Argerich, Yuja Wang, Emmanuel Pahud, Paul Meyer, Renaud Capuçon, Augustin Dumay, James Ehnes, Antoine Tamestit, Mischa Maisky, Gautier Capuçon en Pablo Ferrández.
Petrova is een regelmatige gast in grote concertzalen en op festivals, waaronder de Philharmonie de Paris, het Concertgebouw in Amsterdam, de Royal Albert Hall in Londen, de Isarphilharmonie en de Herkulessaal in München, en festivals zoals Mecklenburg-Vorpommern, Rheingau Musik Festival, Ludwigsburger Schlossfestspiele, Festival de Saint-Denis, Festival Radio France Montpellier, Festival de la Roque d'Anthéron, Festival de Menton, Festival de Pâques d'Aix-en-Provence en de Rencontres Musicales d'Évian.
Liya neemt sinds 2020 op voor het Franse label Mirare. In het voorjaar van 2025 bracht ze haar nieuwste project uit, Momentum – een set van twee albums die geprezen wordt om zijn artistieke ambitie, met de concerten van Korngold en Walton met het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van Duncan Ward, naast sonates van Strauss en Respighi met pianisten Alexandre Kantorow en Adam Laloum. Momentum 1 en Momentum 2 werden door critici lovend ontvangen en kregen onder meer de onderscheiding Editor's Choice van Gramophone, Orchestral Choice van BBC Music Magazine, Best Album of 2025 van Télérama en Empfehlung des Monats van Fono Forum. Haar drie vorige albums op Mirare omvatten een recital met Beethoven, Barber en Britten met pianist Boris Kusnezow (2020), gevolgd door Beethovens Vioolconcert en Mozarts zelden uitgevoerd K271 Concerto (nr. 7) met Jean-Jacques Kantorow en Sinfonia Varsovia. Eerder bracht ze een album met werken van Nielsen en Prokofiev uit bij Orchid Classics, samen met het Odense Symphony Orchestra en Kristiina Poska. Al haar opnames werden unaniem geprezen door de internationale pers.
Liya zet zich volledig in voor artistieke programmering en muzikale curatie en richtte in het voorjaar van 2020, tijdens de eerste lockdown, La Musikfest Parisienne op. Het festival, dat aanvankelijk in Salle Cortot werd gelanceerd, kreeg al snel veel lof en vindt nu plaats in de Philharmonie de Paris, onder de gezamenlijke artistieke leiding van Liya en pianist Alexandre Kantorow. In 2022 richtte ze samen met haar goede vrienden Alexandre Kantorow en Aurélien Pascal, die het festival nog steeds samen leiden, ook de Rencontres Musicales de Nîmes op.
Liya woont al vele jaren in Parijs en bespeelt de Consolo, gemaakt in 1733 door Guarneri del Gesù, die haar in bruikleen is gegeven door de Bulgaarse staat.