Strazanac Portrait 1

Krešimir Stražanac

Solist

Biografie Krešimir Stražanac

Bas-bariton Krešimir Stražanac is een van de belangrijkste Kroatische artiesten die voortdurend internationale successen boekt. Onder zijn vele successen springt het debuut met de Berliner Philharmoniker onder Kirill Petrenko in 2023 eruit, met concerten in Berlijn, Madrid en Barcelona (de opname van het Europakonzert in de Sagrada Familia werd door talloze internationale radio- en televisiestations uitgezonden).

Stražanac heeft een bijzondere affiniteit met zelden uitgevoerde opera's, en in de afgelopen jaren zong hij de titelrollen in de premières van Telemanns Orpheus in Amsterdam en Caccini's Bevrijding van Ruggiero van het eiland Alcina in het Theater An der Wien in Wenen, waar hij ook de duivel vertolkte in Weinbergers Schwanda, de doedelzakspeler. Hij vertolkte de rollen van Ambrosio in Webers The Three Pintos in Leipzig en de koning Froila in Schuberts Alfonso und Estrella in Helsinki. Daarnaast trad hij op in de toneeluitvoering van Händels Messiah, geregisseerd door Robert Wilson, in het Gran Teatre del Lice in Barcelona.

Krešimir Stražanac studeerde bij Dunja Vejzović en studeerde lied bij Cornelis Witthoefft aan de Universiteit voor Muziek en Uitvoerende Kunsten in Stuttgart, en privé bij Jane Thorner Mengedoht en Hanns-Friedrich Kunz. Na zijn afstuderen werd hij een vast lid van de Opera van Zürich. In de loop van zeven seizoenen vertolkte hij rollen als Harlekijn (Ariadne on Naxos van R. Strauss), Baron Tusenbach (Drie Zusters van Eötvös), Ping (Turandot van Puccini), Don Fernando (Fidelio van Beethoven) en anderen, onder dirigenten als Vladimir Fedosejev, Bernard Haitink, Nello Santi, Peter Schneider en Franz Welser-Möst.

In 2017 maakte hij zijn debuut bij de Bayerische Staatsoper in München, als Pietro Fléville in een nieuwe productie van Giordano's opera Andrea Chénier, terwijl hij in 2018 voor het eerst optrad bij de Opera van Frankfurt als Baron Tusenbach (Eötvös' Drie Zusters). In 2019 debuteerde hij in de rollen van Frank (Strauss' Die Fledermaus) met het Symfonieorkest van Bamberg en als Creon (Stravinsky's Oedipus rex) met het Pools Nationaal Radio Symfonieorkest.

Hij is winnaar van verschillende internationale competities, waaronder Cantilena in Bayreuth (in de categorie opera en operette), La voce van de Beierse Radio Televisie (in de categorie lied) en Hugo Wolf, in zijn geboortestad Slovenj Gradec. Hij werd ook bekroond tijdens het Paula Solomon-Lindberg concours in Berlijn.

Als concertsolist treedt Stražanac op in heel Europa, Azië en Noord-Amerika en zingt hij belangrijke vocaal-instrumentale werken, waaronder Haydns oratorium The Creation, Mozarts Concertaria's en Requiem, Beethovens Missa solemnis en Negende symfonie, Brittens War Requiem, Glass' Passion of Ramakrishna, Mendelssohns oratoria Elijah en St. Paul, Brahms' Duitse Requiem, Dvořák's Requiem, Franck's oratorium Les Béatitudes, Fauré's Requiem, Puccini's Messa di Gloria en Mahler's cycli Des Knaben Wunderhorn en Rückert-Lieder.

Hij heeft opgetreden met orkesten, waaronder het Beiers Radio Symfonie Orkest, het Concertgebouworkest, de Frankfurt Radio Symphony, het Konzerthausorchester Berlin, het Leipzig Gewandhaus Orkest, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, het Singapore Symphony Orchestra, de Staatskapelle Dresden, Tokyo Symphony Orchestra en WDR Symphony Orchestra Cologne, onder dirigenten als Herbert Blomstedt, Ivan Fischer, Manfred Honeck, Alexander Liebreich, Jonathan Nott, Jukka-Pekka Saraste, Petr Popelka en Jaap van Zweeden. Sinds 2016 werkt hij regelmatig en enthousiast samen met dirigent Philippe Herreweghe en de ensembles Collegium Vocale Gent en Orchester des Champs-Elysées.

Hij staat bekend om zijn uitvoeringen van het barokrepertoire, in het bijzonder Händels oratoria Messiah en Alexander's Feast, evenals talrijke werken van Bach: Matthäus-Passion, Johannes-Passion, Weihnachtsoratorium, Mis in B mineur, en vele cantates, waaronder Ich habe genug, Ich will den Kreuzstab gerne tragen, en Amore traditore. Hij trad op met ensembles als Akademie für Alte Musik Berlin, Collegium 1704, Concentus Musicus Wien, Concerto Köln, Freiburger Barockorchester, Gaechinger Cantorey en I Barocchisti, onder leiding van de dirigenten Giovanni Antonini, Peter Dijkstra, Diego Fasolis, René Jacobs, Václav Luks, Hans-Christoph Rademann, Christoph Rousset en Masaaki Suzuki.

Hij heeft opgetreden in prestigieuze concertzalen, zoals het Auditorio nacional in Madrid, Barbican Center in Londen, Concertgebouw in Amsterdam, Koningin Elisabethzaal in Antwerpen, Tonhalle Zürich, Musikverein en Konzerthaus in Wenen, concertzalen van de Philharmonie van Berlijn en Keulen, Konzerthaus Berlijn, Gewandhaus Leipzig, Victoria Hall in Singapore, evenals Suntory Hall, MUZA Kawasaki Symphony Hall en Nikkei Hall in Tokio.

In 2018 maakte Stražanac zijn debuut op de Salzburger Festspiele als Herodes in het oratorium San Giovanni Battista van Stradella, en sindsdien heeft hij opgetreden op festivals als Bachfest Leipzig, Gstaad Menuhin Festival, Rheingau Musik Festival en Montreal Bach Festival.

Hij geeft regelmatig liedrecitals in heel Europa, Japan en Brazilië, waarbij hij enkele van de beroemdste cycli uitvoert, zoals Schuberts Winterreise en Schwanengesang, Schumanns Dichterliebe, Brahms' Die schöne Magelone en Vier ernste Gesänge, Moessorgsky's Liederen en dansen van de dood, Martins Sechs Monologe aus Jedermann en de eerder genoemde Mahler-cycli in de versie met piano. In 2022 was hij jurylid bij het 11e Internationale Concours Franz Schubert en Moderne Muziek in Graz.

Zijn rijke discografie omvat opnames uitgebracht door labels als Accent, Accentus Music, BR Klaissk, Carus, Claves, Coviello, Decca, Deutsche Harmonia Mundi, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Oehms, Opus Arte, Phi en Profil (Edition Staatskapelle Dresden). Zijn eerste liedalbum werd in november 2024 uitgebracht door het label Hänssler Classic. Deze dubbel-cd bevat de eerste studio-opname van liederen van de Kroatische componist Blagoje Bersa, die hij opnam in samenwerking met pianist Krešimir Starčević. Het album ontving lof en de hoogste beoordelingen van critici van portals als Online Merker (Oostenrijk), Kultura-Extra (Duitsland), Pizzicato (Luxemburg) en Operwire (VS).