Claessens Huub Oskar Schmidt 2

Huub Claessens

Solist

Huub Claessens is een veelzijdig kunstenaar die uitdaging vindt authentiek te zijn in elke periode of muziekstijl, weerspiegeld in zijn repertoire, variërend van Schuetz tot Penderecki en zelfs Gershwin en Cole Porter. Hij is zowel thuis in opera als in musical en heeft onder andere Dr. Doolittle gespeeld in My Fair Lady.

Huub Claessens, geboren in Nederland, studeerde aan het Conservatorium in Maastricht bij mevrouw Mya Besselink, waar hij Cum Laude afstudeerde in Stem, Opera en Klassieke Saxofoon en werd bekroond met de Edmond Hustinx Prijs 1986. Daarna studeerde hij bij Margreet Honig. In 1988 won hij de 3de Prijs op de Koningin Elisabethwedstrijd. De kunstenaar maakte zijn operadebuut in 1984 als Roberto in I Vespri Siciliani bij de Nederlandse Opera in Amsterdam onder Edo de Waart. Hij was twee seizoenen bezig met Il Prigioniero (v. Dallapiccola), La Fianciulla del West, Parsifal en Meistersinger, evenals de rol van Don Alfonso in Cosi fan tutte, Colline in La Bohème en in Debussy's Pelléas et Mélisande onder Michel Plasson. Vervolgens verscheen hij op de Salzburger Festspiele, de Wiener Staatsoper en het Châtelet Theater in Parijs met de wereldpremière van Die Schwarze Maske van Krzysztof Penderecki onder leiding van Herbert von Karajan. 

De discografie van Huub Claessens getuigt van zijn uitzonderlijke talent, zowel als zanger als als saxofonist. Dit huidige seizoen 2021-2022 keert Huub Claessens onder andere terug naar het gezelschap Operazuid Maastricht om Frère Laurent te zingen in Roméo et Juliette (Gounod) als naar de Nederlandse Reisopera Enschede, ditmaal als Kezal in Bruid te koop ! de nieuwe Nederlandse versie van Bedrich Smetana's Bartered bride. Operazuid Maastricht nodigde hem uit om deel te nemen aan drie nieuwe producties: in Verdi's Un ballo in maschera als Horn, Bernsteins A quiet place (door de lezers van Place de l'Opéra productie van het jaar 2018 genoemd) als Sam, in Offenbachs Fantasio als Le roi de Bavière en in Mozarts Die Zauberflöte als Sarastro (2019). Ondertussen behoort Sam tot zijn hoofdrollen, nadat hij de rol in Luxemburg en in Lübeck nieuw leven heeft ingeblazen in een andere nieuwe productie. 

Opmerkelijk zijn Huub Claessens' optredens in Marius-Felix Lange's Blanche-Neige als Le Miroir in de première van de Franse versie in opdracht van Opéra national du Rhin Strasbourg met reprise in Parijs in het Athénée-Théâtre Louis Jouvet; Der Turm as Der Zauberer, door Claude Lenners, een opdracht van GT Luxembourg; in De Legende en Andreas weent (Asa), beiden door Peter-Jan Wagemans onder Michael Schoenwandt bij de Amsterdams Opera Huis; Orfeo van Walter Hus' (uitgevoerd in Brussel, Parijs, Wenen, Lissabon, Berlijn, Amsterdam etc.) en Orgon in Das Spiel von Liebe und Zufall van Helge Joerns op het Schwetzingen Festival (D). De Nationale Reisopera Enschede, nodigde hem uit voor Samuel in Un Ballo in Maschera, Monterone in Rigoletto, Schaunard in La Bohème en Collatinus in Benjamin Brittens Rape of Lucretia, gevolgd door succesvolle optredens als Papageno en Sprecher in Zauberflöte en Masetto en Leporello in Don Giovanni. 

Het indrukwekkende repertoire van de artiest omvat de solopartij in A Survivor of Warsaw van Schönberg, die hij zong met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Klaus Tennstedt. Tot zijn favoriete partijen behoren Nick Shadow in Stravinsky's The Rake's Progress, die hij het meest zong in Amsterdam en in Berlijn (Konzerthaus), onder leiding van Jac van Steen. Met Pierre Audi nam hij deel aan Broken Strings en Snatched by the gods door Param Vir en in Hiero - titelrol - door Guus Janssen. Huub Claessens vertolkte ook Lucifer in Adam in ballingschap van Rob Zuidam bij de Nederlandse Opera in Amsterdam en creëerde de titelrol in Le Guru, gecomponeerd en gedirigeerd door Laurent Petitgirard. De kunstenaar was evenzeer thuis in het barokrepertoire en zong herhaaldelijk onder dirigenten als Nicholas Mcgegan, Roy Goodman. Het leidde tot meerdere optredens op de Händel-Festspiele, onder andere in Admeto, Jephta, Iménée en Samson. Onder leiding van zijn muzikale zielsverwant Sigiswald Kuijken nam hij deel aan gevarieerde cd-opnamen met La petite Bande, onder meer in Mozarts Da Ponte-cyclus, Così fan tutte, Don Giovanni, Le Allround zangeres

Nozze di Figaro en I Disingannati van Antonio Caldara. Onder Jean-Claude Malgoire en zijn orkest 'La grande écurie', Huub Claessens trad op in Don Giovanni (Leporello), Le Nozze di Figaro (Figaro), Zauberflöte, (Papageno, Sprecher en Sarastro) en in La Clemenza di Tito (Publio). Zijn rijke repertoire omvat zo'n tachtig oratoria, o.a. De Schepping (Haydn), De Messias (Händel), meerdere Missen en Passies van J.S. Bach, Ein deutsches Requiem (Brahms) en de Requiems van Mozart, Fauré en Verdi. Maar ook Schönbergs Een overlevende uit Warschau en Martins Et in terra pax. Naast het zingen speelde en speelt hij veel hedendaagse composities op saxofoon, sommige speciaal geschreven voor en opgenomen met Huub Claessens als solist. Dit bracht hem naar vele prachtige concertzalen zoals de Birmingham Symfony Hall, de Musikverein in Wenen, het Amsterdamse Concertgebouw, De Philharmonie in Keulen, de Konserthus in Stockholm en vele anderen. Huub Claessens is een veelzijdig kunstenaar die uitdaging vindt authentiek te zijn in elke periode of muziekstijl, weerspiegeld in zijn repertoire, variërend van Schuetz tot Penderecki en zelfs Gershwin en Cole Porter. Hij is zowel thuis in opera als in musical en heeft onder andere Dr. Doolittle gespeeld in My Fair Lady.