
Ariane Matiakh
Dirigent
Biografie Ariane Matiakh
Chef-dirigent Württembergische Philharmonie Reutlingen
Veelzijdigheid, muzikaliteit en technische precisie en vooral een natuurlijke en gepassioneerde aanpak zijn de kenmerken van de Franse dirigent Ariane Matiakh. Als dochter van twee operazangeressen groeide ze op in een uiterst muzikale omgeving en leerde ze al op jonge leeftijd piano spelen. Later studeerde ze orkestdirectie in Wenen, waar ze ook zong in het gerenommeerde Arnold Schönberg Koor onder dirigenten als Nikolaus Harnoncourt en Adam Fischer. Haar studietijd bij Leopold Hager, Yuji Yuasa en Seiji Ozawa waren bijzonder vormende ervaringen tijdens haar uitgebreide opleiding.
Ariane Matiakh is chef-dirigent van de Württembergische Philharmonie Reutlingen sinds het seizoen 2022/23. In het seizoen 24/25 maakt ze haar debuut bij het Beiers Radio Symfonie Orkest, het Gürzenich Orkest Köln, het Filharmonisch Orkest Helsinki en keert ze terug naar onder andere het Orchestre Philharmonique de Radio France, het Orchestre du Capitole de Toulouse en het Stavanger Symphony Orchestra.
Als gastdirigent werkt ze regelmatig samen met toonaangevende orkesten als het Bamberg Symphony Orchestra, het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, het Wien Symphony Orchestra, het Orchestre de Paris, het Rotterdams Philharmonisch, het Zweeds Radio Symfonie Orkest, het Dresden Philharmonic, de WDR, het Frankfurtse en Finse Radio Orkest, het Basel Symphony Orchestra, het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra en het Orchestre Métropolitain.
Ariane's eerste positie als assistent-dirigent bij een operahuis was bij de Opéra et Orchestre de Montpellier, waar ze nauw samenwerkte met onder andere James Conlon, Armin Jordan, Emmanuel Krivine en Alain Altinoglu. Op operagebied zal ze voor het eerst een nieuwe opera van Mikael Karlsson (Fanny en Alexander) dirigeren in de Deutsche Oper Berlin (Carmen) en in de Munt in Brussel. Ze keert ook terug naar het Royal Opera House in Covent Garden (Carmen). De afgelopen jaren heeft ze gastoptredens verzorgd in Stuttgart, bij de Staatsoper Hamburg, bij de Noorse Opera en Ballet (Carmen), bij het Royal Opera House (La Bohème), bij de Komische Oper Berlin (Le nozze di Figaro), bij de Opera van Göteborg (Madama Butterfly), bij de Opéra de Nice (De Toverfluit), bij de Opera van Halle (Tosca) en bij de Opéra du Rhin Straatsburg (Werther, Samson et Dalila, La voix humaine).
Vandaag de dag omvat het repertoire van Ariane Matiakh zowel talrijke opera's als een breed scala aan symfonische werken en balletten, van barokmuziek tot hedendaagse composities. In de afgelopen seizoenen heeft ze drie wereldpremières gedirigeerd: een vioolconcert van Bryce Dessner met Pekka Kuusisto en het Frankfurt Radio Symphony Orchestra, de wereldpremière van Les Eclairs van Philippe Hersant in de Opéra Comique in Parijs en de wereldpremière van het harpconcert van Sally Beamish tijdens de BBC Proms met het BBC National Orchestra of Wales en Catrin Finch.
Ariane Matiakh's discografie omvat een Grammy nominatie voor haar Capriccio opname van Zara Levina's twee pianoconcerten met het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. Ze heeft ook het werk van Johanna Doderer opgenomen en een CD met muziek van Francis Poulenc en Jean Françaix voor het Capriccio label. Als onderdeel van een verdere samenwerking met het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin heeft ze werken opgenomen van Harald Genzmer, Ermanno Wolf-Ferrari en Richard Strauss. Berlin Classics bracht een opname uit van pianoconcerten van Clara Schumann en Ludwig van Beethoven, gespeeld door Ragna Schirmer en de Staatskapelle Halle.
Als erkenning voor haar verdiensten in het Franse muziekleven en als vertegenwoordiger van de Franse cultuur in het buitenland werd Ariane Matiakh in 2022 benoemd tot “Officier de l'Ordre des Arts des Lettres”.