Alice Sara Ott
Solist
Biografie Alice Sara Ott
Diepgaand muzikaal vakmanschap, verblindende technische briljantie en emotionele oprechtheid hebben Alice Sara Ott geholpen om haar plaats te veroveren en te vestigen tussen 's werelds toonaangevende klassieke uitvoerders, zoals blijkt uit een totaal aantal albumstreams dat inmiddels de 370 miljoen heeft overschreden. Het poëtische pianospel van de Duits-Japanse muzikante, geprezen door critici om zijn verfijning en intensiteit, heeft gunstige vergelijkingen opgeleverd met grote artiesten uit het verleden. Ze heeft ook lof ontvangen voor haar innovatieve aanpak van programmering en haar openheid voor artistieke avonturen. Ott's dynamische muzikale expressie wordt geleid door een verlangen om in contact te komen met de essentiële geest van de werken in haar repertoire; bovenal vloeit het voort uit haar aangeboren vermogen om een ogenschijnlijk onuitputtelijke bron van expressieve nuance en fantasierijk inzicht in elke uitvoering te kanaliseren.
Alice Sara Ott tekende in 2008 een exclusief contract bij Deutsche Grammophon. Ze kondigde haar komst bij het label het volgende jaar aan met een geprezen album van Liszt's Etudes d'exécution transcendante. Haar tweede album, bestaande uit Chopins complete walsen, werd uitgebracht in januari 2010, terwijl haar debuut orkestrale opname op het Yellow Label - de eerste pianoconcerten van Tchaikovsky en Liszt, gemaakt met de Münchner Philharmoniker en Thomas Hengelbrock - haar de titel "Jonge Artiest van het Jaar" opleverde bij de Echo Klassik Awards 2010. De opname van Ott van Beethovens "Waldstein" Sonata en andere pianowerken, uitgebracht in augustus 2011, werd gevolgd in januari 2013 door Pictures, een album van Mussorgsky's Pictures at an Exhibition en Schuberts Piano Sonata No.17 in D major, D 850 live opgenomen in St. Petersburg.
Diezelfde maand bracht ze ook een opname uit van werken van Clara Schumann in samenwerking met violiste Lisa Batiashvili. In september 2014 werd Scandale uitgebracht, met daarin de originele pianoduetversie van Stravinsky's The Rite of Spring, opgenomen met Francesco Tristano. Dit werd twee jaar later gevolgd door Wonderland, met Grieg's Piano Concerto in A minor, met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks en Esa-Pekka Salonen, en een selectie van de Lyric Pieces van de componist voor solo piano. Nightfall, uitgebracht in augustus 2018 ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van haar samenwerking met DG, legde Ott's genuanceerde verkenningen van licht en schaduw vast in een selectie van werken van Debussy, Satie en Ravel.
Voor haar volgende album, Echoes Of Life, uitgebracht in augustus 2021, koos ze ervoor om Chopins Préludes Op.28 te omlijsten met zeven eigentijdse composities, waaronder de wereldpremière-opnames van Ott's eigen Lullaby To Eternity en Francesco Tristano's Bach-geïnspireerde In the Beginning Was, samen met werken van Chilly Gonzales, György Ligeti, Tōru Takemitsu, Nino Rota en Arvo Pärt. Echoes Of Life - Deluxe Edition volgde in oktober 2023, met 11 nieuw opgenomen tracks (van J.S. Bach, Field, Chopin, Valentin Silvestrov en Chilly Gonzales) die waren ontworpen als aanvulling op het originele album.
In het voorjaar van 2023 werd Ott het gezicht van de Apple Music Classical app, waarbij ze Beethovens Pianoconcert nr. 1 uitvoerde in de lanceringvideo met het Netherlands Radio Philharmonic Orchestra en Karina Canellakis. Hun opname van het concert is het hoofdwerk op het nieuwste album van de pianiste, Beethoven, waar het wordt vergezeld door een reeks solostukken, waaronder Für Elise en de "Moonlight" Sonata. Beethoven werd uitgebracht in september 2023.
Recente en komende hoogtepunten van het seizoen 2023-24 omvatten residenties in het Southbank Centre van Londen en Radio France in Parijs; een optreden in Berlijns Pop Kudamm in de Yellow Lounge-reeks van DG's club-meets-classics (oktober); een uitgebreide Echoes Of Life-tour door Azië, met Hakan Demirels meeslepende installatie, met data in China, Hong Kong en Japan (november/december); de wereldpremière van Bryce Dessners pianoconcert in Zürich met het Tonhalle-Orchester en Kent Nagano (18 januari 2024), en verdere optredens van het werk in Parijs (9 februari) en Cincinnati (3/4 mei); Beethovens Pianoconcert nr. 3 in Birmingham en op tournee in Duitsland en Slovenië met het City of Birmingham Symphony Orchestra en Kazuki Yamada (21 februari, 6‑16 maart); en haar debuut bij het New York Philharmonic, waarbij ze Ravel's Piano Concerto in G major speelt (4 april).
Alice Sara Ott werd geboren in München in 1988 als dochter van een Duitse vader en Japanse moeder. Ze werd verliefd op de piano op driejarige leeftijd toen ze met haar ouders een recital bijwoonde, wat het volgende jaar leidde tot haar eerste lessen op het instrument. Ze behaalde een opmerkelijk succes in Bazel in 2008 toen ze op korte termijn Murray Perahia verving in een recital. In de afgelopen tien jaar heeft ze samengewerkt met dirigenten van het hoogste kaliber, waaronder Vladimir Ashkenazy, Myung-Whun Chung, Gustavo Dudamel, Edward Gardner, Pablo Heras-Casado, Paavo Järvi, Neeme Järvi, Hannu Lintu, Gianandrea Noseda, Sakari Oramo, Andrés Orozco-Estrada, Sir Antonio Pappano, Santtu-Matias Rouvali,